Om du gir fiskeolje til mus med usunne gener, lever de merkbart lengre. Om du gir musene fiskeolje OG kutter matinntaket drastisk lever de enda lengre! Immunologister ved universitetet i Texas rapporterte dette for om lag et tiår tilbake i ”Journal of Nutrition”. Det ser ut som de flerumettede omega-3 fettsyrene i fisk har en positiv effekt på levealderen.
Det er allerede bevist av forskning at omega-3 fettsyrer blant annet hemmer prostatakreft og beskytter mot hjerteattakk.
Studien fra Texas gikk inn på effekten fiskeoljen hadde på mus med genetiske defekter som gjør nyrene deres mer mottakelige for inflammatoriske reaksjoner. Immunologister bruker disse musene for fundamental forskning på lupus (en kronisk revmatisk sykdom).
Studien delte opp musene i 4 grupper. AL gruppen fikk lov til å spise så mye de ønsket. FR gruppen ble gitt 40 prosent mindre mat enn hva musene normalt spiste. CO definerer inkludering av 5 prosent kornolje og FO definerer inkludering av 5 prosent fiskeolje.
Figuren under viser hvor lenge musene i hver gruppe levde.
Da amerikanerne eksaminerte musene fant de ut at omega-3 fettsyrene hadde stimulert produksjonen av endogene antioksidanter. Både fiskeolje og restriksjoner i matinntak og spesielt kombinasjonen av de to øker aktiviteten i antioksidant enzymer, noe som fører til en økning i NF-kB and dermed økninger i proinflammatoriske cytokiner. Enkelt og greit, en positiv hendelse.
Forskerne konkluderte med at spørsmålet var om disse resultatene hadde en overføringsverdi til mennesker.
1-2 spiseskjeer per dag med enten fiskeolje, selolje, krillolje eller tilsvarende er et must for alle som ønsker å frembringe helse og ikke minst treningsresultater. Om du per i dag ikke inntar dette regelmessig bør du definitivt se nærmere på den enorme mengden studier som finnes der ute, for effektene er såpass omfattende og drastiske at du ikke har råd til å la være. Det er i det minste lite smart.
Selolje kan skaffes her til en meget gunstig pris.
J Nutr. 2001 Oct;131(10):2753-60.
http://tinyurl.com/yb2wrpj








Interessant
Ja omega-3 har blitt fast inventar, og fikk forøvrig 1. plass i denne uoffisielle kåringen av viktigste kosttilskudd.
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=893
Ja, er uten tvil meget sentralt.