Overvektige kvinner plassert på en diett for vektnedgang reduserte fettmassen kjappere med større mengder D-vitamin i blodomløpet og desto mer kostholdet inneholdt nettopp denne vitaminen. Forskere ved Universitetet i Madrid publiserte en artikkel rundt dette i ”British Journal of Nutrition”. Det ser også ut til at D-vitamin vedlikeholder fettfri masse under vektnedgang.

Resultatene fra den spanske studien som er vektlagt er riktignok begrenset da de er basert på de første 2 ukene av et eksperiment som involverte 60 overvektige kvinner mellom 20 og 35 år.
Forskerne delte opp kvinnene i to store grupper: på den ene siden ble de med høye konsentrasjoner av D vitamin i blodet plassert, mens de som hadde lavere nivåer ble plassert i den andre. Deretter ble kvinner fra begge grupper tildelt ulike dietter. En diett med hovedsakelig frukt og grønnsaker og som inneholdt mindre enn 3 microgram med D-vitamin per dag, mens den andre dietten hovedsakelig baserte seg på korn i form av spesialbarer.
Selv om meieriindustrien riktignok er fan av teorien om at kalsium reduserer overvekt ved å blokke D-vitamin i kroppen har andre forskere funnet bevis på at høyere nivåer av D-vitamin faktisk reduserer sjansen for å bli overvektig. Disse indikasjonene var grunnlaget for den spanske studien.
Tabellene under viser hva som skjedde med kvinnene på dietten over 2-ukers perioden. Alle gruppene inntok ca. samme mengde kalorier.

Over er resultatene fra kvinnene med lite D-vitamin i blodomløpet. Ingen overraskelser her. Under derimot ser vi at resultatene for kvinnene med høye nivåer av D-vitamin i blodomløpet forteller en interessant historie.

Selv om testgruppen var liten og studien kun er basert på en kort tidsperiode er det interessante funn og kanskje er det en fordel å supplere med D vitamin om man ønsker å gå ned i vekt og redusere fettmassen?
Så… spis frukt og grønt rik på denne og andre vitaminer, eller kast innpå et par piller. ;P
Kilder:
Br J Nutr. 2008 Aug;100(2):269-72.







Go for the pill;)Or just eat some Dill… Hva faen, den var dårlig ass…
Synd at 200IU er grensen for D-vitamin tilskudd i Norge.. Det er alt for lite, Nordmenn flest burde supplementere med minst 1000 IU om dagen når vi ikke har tilgang på sol (om vinteren). Og om du ikke er ute i sola om sommeren hjelper det naturligvis fint lite med sol.
Ja, Norge suger på mange områder…
Hei
Hvordann kan man innta tilsvarende dose som i studien? På pakninger med kosttilskudd med er det ikke oppgitt slik som i stidien. Holdet det med å ta en tabelett?